Předměty I. semestr
Po delší době (ano, prostě to nestíhám😃) píšu nový článek. Tentokrát jsem zvolila téma, které si taky velká část z Vás odhlasovala - předměty a zkoušky v prvním semestru. Jelikož se právě nacházím cca v půlce semestru, dovolím si už to všechno nějak okomentovat. Chci jen upozornit, že ještě nic z toho nemám úplně za sebou, a tudíž budu možná po skončení semestru a prvních zkouškách mluvit jinak.😅

Jako první je asi potřeba napsat, že nám rozvrh sestavuje fakulta. Nic (skoro, vysvětlím hned v zápětí) si nevolíme, nevolíme si časy ani žádné skupiny. Výjimkou je tělocvik a angličtina (+ nějaké povinně volitelné předměty, které ale v 1. semestru žádné nejsou). Tělocvik a angličtina je taková kapitola sama o sobě - musíme splnit od každého 2 semestry do konce 3. ročníku a můžeme si vybrat kdy.
A asi se do toho můžeme pustit.
1. Preklinické zubní lékařství - přednáška a cvičení
V podstatě je to jediný "zubařský předmět", který v prvním semestru máme. Celkem máme prekliniky necelých 6 hodin týdně. Na přednášce jsme zatím stačili probrat celý stálý a dočasný chrup + anatomii a morfologii zubů. Následně jsme začali celou velikou kapitolu, která nás pravděpodobně bude provázet ještě nějakou tu dobu😅, a to je konzervační zubní lékařství. Ve cvičení jsme pak dělali modely zubů z různých materiálů, teď už jsme se přesunuli k vrtání, které nás opět asi jen tak rychle neopustí.
Předmět je v prvním semestru ukončený jen zápočtem, zkouška nás čeká až v semestru třetím.
2. První pomoc - přednáška a cvičení
Z první pomoci máme týdně 50-minutovou přednášku a jednou za 2 týdny potom cca dvouhodinové cvičení v nemocnici. Z první pomoci je přednáška fajn, teoreticky se probírají témata jako je kardiopulmonární resuscitace, poruchy vědomí, zástava masivního krvácení apod. Tyto teoretické znalosti následně procvičujeme ve cvičení v nějaké modelové situaci s figurínami.
Z první pomoci nás na konci semestru čeká kolokvium - tedy takové povídání se zkoušejícím a praktická zkouška.
3. Základy lékařské terminologie - cvičení a seminář
Latina - celkem máme 3 a půl hodiny týdně. Ve cvičení a semináři není žádný rozdíl, je to jen oficiální rozdělení. V hodinách probíráme jednotlivé lekce. Učíme se jak slovní zásobu, tak i gramatiku - skloňování podstatných a přídavných jmen, předložky, číslovky apod. Latina je jeden z předmětů, kde dostáváme domácí úkoly, což je většinou překlad z češtiny do latiny.
Latina je nově jednosemestrální předmět, tzn. tento semestr z ní budeme mít zkoušku, která má jak písemnou, tak ústní část.
4. Lékařská chemie, dentální materiály - přednáška, seminář, cvičení
Tady je to složitější. Každý týden máme dvouhodinový seminář. Jednou za dva týdny máme potom stejně dlouhou přednášku. Cvičení máme pouze 3x za semestr. V chemii je základem středoškolská látka. Nechci ale říct, že už to všechno umíme, na naše (předpokládané) znalosti se nabalují další "detaily" a daná témata se prohlubují. V semináři procvičujeme danou látku - např. elektrolyty, osmóza, acidobazické reakce, kinetika a rovnováha apod. Ve cvičení se pak dělají nějaká praktická měření, co souvisí se zrovna probíranými tématy.
Chemie je opět jednosemestrální, takže nás čeká zkouška, která je písemná.
5. Etika v zubním lékařství - přednáška a cvičení
Mezi přednáškou a cvičením opět není rozdíl, etika je pouze 3x3 hodiny za semestr. Probírají se zde různá témata týkající se etiky - především informovaný souhlas, komunikace s pacienty; ale i nějaké problémy související s právní stránkou našeho budoucího povolání - jaké mají pacienti práva, jak nakládat se zdravotnickou dokumentací, věci týkající se České stomatologické komory atd.
Tento předmět je oficiálně ukončen kolokviem, ale letos dostáváme splněno jen za docházku.
6. Biologie - přednáška a cvičení
Biologii máme 2 a půl hodiny týdně. Musím říct, že některé přednášky jsou opravdu jen opakování ze střední školy (neříkám ale, že si to všechno pamatuju😂). Probíráme témata jako jsou viry a bakterie, eukaryotické buňky, základy molekulární genetiky; pak jsme dělali pro mě i nová témata - buněčnou signalizaci, diferenciaci buněk nebo principy adheze buněk. Ve cvičení jsme pracovali s mikroskopy a obecně pozorovali a procvičovali to, co jsme zrovna na přednášce ten týden dělali.
V polovině semestru nás čeká kontrolní test a zkouška z mikroskopování, na konci potom druhý kontrolní test. Testy dávají dohromady zápočet, kterým je tento předmět v prvním semestru i ukončen.
7. Lékařská fyzika a informatika - přednáška a cvičení
Fyzika nás obtěžuje přibližně 2 a půl hodiny týdně. Na přednášce jsem byla zatím asi 2x, hlavně z toho důvodu, že je v rozvrhu fakt blbě umístěná. Probírají se témata jako jsou účinky ionizujícího záření, termodynamika a biofyzika zraku, biologických membrán apod. Cvičení je pro většinu z nás docela peklo. Prvně se to nezdálo, ale na každý týden musíme mít zpracovanou teoretickou přípravu na experiment, který budeme provádět, vyučující "zkouší" namátkově otázkami z domácích příprav a není zrovna příjemná. Následně z měření zpracováváme protokoly, které se známkují. Celkově to prostě zabírá až moc času a bere až moc nervů.😃
Předmět je v prvním semestru zakončen jen zápočtovým testem ze cvičení, zkouška nás čeká v druhém semestru (to bych asi měla začít chodit na přednášky😁).
8. Anatomie - přednáška a seminář
Anatomii máme celkem 5 hodin týdně. Na přednášce probíráme vždy dané téma - na jedné přednášce jsme probrali třeba kosti páteře a hrudníku. Na přednášku potom navazuje seminář, který se odehrává na pitevně. Ne, zatím nic nepitváme, ale s výjimkou kostí používáme "mokré preparáty" (části lidského těla, které jsou zafixované tuším v ethanolu nebo nějaké jiné fixační tekutině), na kterých znalosti z přednášky procvičujeme. Často nám vyučující hromadně ukazuje rentgenové snímky a učí nás v nich číst. Na náš vkus je seminář příliš dlouhý, a jelikož ho máme v pátek 14:00-16:30, tak už jsme většinou i dost vyšťavení.
Anatomie je tento semestr zakončena jen zápočtem za docházku, příští semestr nás ale čeká dost náročná zkouška, kterou si zatím nedokážu vůbec představit.
9. Angličtina - seminář
Tohle bych nazvala 2 hodiny mučení. Angličtinu jsem si asi zprotivila ještě před tím, než jsme ji vůbec měli, ale nikdy mě nějak nebavila a nic se nezměnilo. Děláme v podstatě slovní zásobu k jednotlivým oblastem medicíny, takže např. trauma and orthopaedics, clinical pharmacology nebo clinical communication, ale upřímně zatím neumím skoro nic. Taky dostáváme domácí úkoly, což mě popravdě celkem obtěžuje.😃
V prvním semestru je naštěstí jen zápočtový test, v druhém potom zkouška.
10. Tělocvik - pilates
Tady si každý zvolí jaký tělocvik chce mít a kdy na něj chce chodit. Na výběr je velká spousta předmětů - od pilates přes tanec, spinning, jogging až po badminton, florbal nebo volejbal. Tělocvik mám já osobně jednou týdně cca hodinu a čtvrt. V pilates normálně cvičíme na podložkách a pro mě je to spíš takový odpočinek. Jediné, co mě trochu štve, je fakt, že mi to prostě zabírá čas, kdy bych mohla dělat něco užitečnějšího.
V tělocviku je vždy zápočet pouze za docházku.
Tak. To byl poslední předmět, kterým tento semestr procházím, zatím tak nějak bez úhony. Abych to zhrnula, čekají mě tedy 2 zkoušky - latina a chemie, a jedno kolokvium - první pomoc. Ještě bych se jen zmínila o rozvrhu, který máme opravdu dost nešikovně sestavený. Dvakrát týdně končíme 18:40, což je dost pozdě, když se má člověk potom ještě něco učit, a mezi jednotlivými hodinami máme mnohdy zbytečně velké prostoje.
Jestli někdo dočetl až sem, tak smekám, ale vím, že mě samotnou by něco takového před rokem hrozně zajímalo.😄😊 Proto doufám, že se najde alespoň někdy takový i mezi Vámi.
zu_Bařina